Blogg


24 november 2011

Taggar

Boken Med hjärtat i Borlänge lanseras på Facebook

I dagarna släpps boken "Med hjärtat i Borlänge", skriven av Agneta Barle och med bilder av Per Eriksson.

En del av lanseringen sker på Facebook och där kom Gobolito in bilden.

Läs mer om boken Med hjärtat i Borlänge



07 november 2011

Taggar

Wordpress och Joomla - byggstenar i en värld av CMS

Sedan flera år tillbaka bygger man moderna webbplatser på en CMS-plattform. Det finns en mängd sådana och ett par av de mest kända är Wordpress och Joomla. Vilket man väljer beror på behovet.

Hur ska du tänka?

För att en webbplats ska fungera krävs en hel del teknik, men för att den ska leva ska den vara lätt att administrera. Det är här innehållshanterarna (CMS, Content Management System) hittat sin plats. För 15 år sedan krävdes kunskaper i kodning för att uppdatera en webbplats. Den som utsågs att sköta en webbplats förutsattes ha tekniska kunskaper. Så är det lyckligtvis inte längre. Wordpress, Joomla och andra CMS har gjort administration av webbplatser till en mycket enklare uppgift.

Du måste inte veta allt om alla CMS

Det är bra att känna till att de här plattformarna finns redan när du funderar på att utveckla, göra om eller nyproducera en webbplats. Däremot måste du inte veta vilka specifika egenskaper de är kända för - det hjälper vi dig med.

Fortfarande gäller dock att inte fokusera på tekniken utan att tänka på vad webbplatsen har för syfte och vad den ska göra för din verksamhet. När svaret på de frågorna finns är det dags att kika på vilken plattform som är lämpligast.

CMS är här för att utvecklas

Att vi använder ordet plattform är ingen slump. Ett bra CMS är nämligen en framtidssäker utgångspunkt för att distribuera ditt innehåll i nya digitala kanaler. Med ett CMS som bas är det inga problem att få ut ditt innehåll till mobiltelefoner, läsplattor och andra moderna medier. Du lägger in ditt innehåll på en plats men distribuerar den på flera.

Öppen källkod ger öppen framtid

Gobolito har valt att arbeta med öppna CMS, det vill säga plattformar som utvecklas öppet av användarna. Vi har gjort det av främst två skäl: CMS byggda med öppen källkod håller mycket hög kvalitet och ger stor frihet för användaren. Om vi bygger en webbplats på ett öppet CMS har vi inte låst vår kund och gjort den beroende av oss. Skulle kunden tröttna på oss finns tusentals andra företag som kan de öppna plattformarna och kan hjälpa till.



Responsive webdesign - Gmail visar vägen?

Just nu lanserar Google ett nytt utseende på Gmail. Man väljer att använda en teknik som vi på Gobolito tror är framtidens sätt att göra webbplatser på: responsive webdesign.
Än så länge finns ingen riktigt bra försvenskning av uttrycket men begreppet "lyhörda webbplatser" används rätt ofta, och det ligger rätt nära sanningen.

Vad är det för något?

Hur utformar man då en lyhörd webbplats? Jo, det handlar om hur utseendet förändras beroende på hur användaren tittar på webbplatsen. En och samma design anpassar sig till om användaren sitter med en läsplatta, mobiltelefon, dator eller teve. Element läggs till och dras ifrån, byter plats eller ändrar storlek. Allt beroende på hur stor ytan är där webbplatsen ska visas.

Gmail utnyttjar inte alla möjligheter som responsive webdesign har men eftersom många använder tjänsten kommer medvetenheten kring tekniken att öka i och med den här utseendeförändringen.

Några bra exempel

Om du är nyfiken på hur en lyhörd webbplats kan bete sig kan du titta här:

Exempel 1 på responsive webdesign
Exempel 2 på responsive webdesign
Exempel 3 på responsive webdesign



31 oktober 2011

Taggar

All publicitet är inte bra publicitet - men ...

En stor svensk radiokanal valde ett uppmärksammat sätt att marknadsföra sig när de delade ut tillsynes handskrivna klagolappar till hushåll i Stockholm, Malmö och Göteborg. Var det bra eller dålig marknadskommunikation?
Rix FM:s kampanj har blivit omskriven i media. Även på radiokanalens webbplats har människor reagerat. Som så ofta finns två läger. Dels finns de som tycker tilltaget är förkastligt och dåligt, och sedan finns de som hyllar. Rix FM har gått ut och bett om ursäkt.

Vi på Gobolito brukar prata om marknadsföring som ger effekt. Då menar vi givetvis en effekt som är positiv för avsändaren. Exakt vilken effekt den här kampanjen får återstår att se. Det mest troliga är dock att de som reagerat mest negativt inte tillhör målgruppen för Rix FM. Undantag finns givetvis, men de är sannolikt inte så många.

Det är hur som helst alltid roligt när reklam uppmärksammas även utanför "husorganen" Dagens Media och Resumé. Att diskutera marknadskommunikation på fikarasterna är bra för alla parter, och något som sällan slår fel är att de som reagerar mest negativt oftast inte tillhör målgruppen.


Sida 5 av 8
Vi finns på Sturegatan 87 i Falun